Välkommen till Balans Örebro läns hälsodag 4 maj      
Förändringen kommer då du själv har bestämt dig.                                       

Bättre vanor genom små steg, som på sikt gör underverk.

Du kommer ha möjlighet att prova på aktiviteter och lyssna till föreläsningar, under varje pass finns alltid två workshops att välja på.
För att medverka på hälsodagen är det viktigt att du registrerar dig
.

Registrering sker ENDAST mellan kl 12-12.30.

Dagen startar efter registreringen med presentation av det olika aktiviteterna.
 

Pass 1, kl 13.15- 14.00

” Påverkas vår psykiska hälsa av sociala medier? ”
 

Kulturen påverkar våra självbilder redan från det att vi förstår och vad vi ser. I
dag har vi större frihet en frihet som har en baksida. Nu förväntas du utveckla din personlighet och ditt unika jag. Vi hamnar under statusstress som gör att livet blir mer kravfullt att leva upp till, och massmedias bild och inflytande på vår självbild har gjort oss sårbara

Du får bland annat veta hur hjärnans nyckelfunktioner fungerar, då de är biologiska så glöms det lätt bort i vår psykologiska debatt.
Sondra Karlsson – Osmancevic
utbildar i empatisk kommunikation och affektiv medvetenhet som stärker och boostar självbilden. Arbetar även som professionell makeupstrateg.
http://www.bakomglitterblicken.se/
 

Bild terapi ” När orden inte räcker till ”
 

Bilden ger dig unika möjligheter till kommunikation. I bildterapi kombineras bildskapande med terapeutiska samtal. Känslor, tankar, minnen och upplevelser får via färg och form ett symboliskt ordlöst uttryck. Bildpsykoterapi harmånga positiva effekter som bidrar till ökat välbefinnande. Vanliga upplevelser är till exempel stärkt självkänsla, ökad livsenergi och en känsla av sammanhang Bildterapeutisk behandling kan vara lämpligt för dig som exempelvis lever med utbrändhet, stress, oro, ångest, sorg, trauma, krishantering eller kronisk smärta.
Bild terapeuter Erika Tjäder och Farahnaz Foroozesh, utbildade på bild institutet Niarte
http://www.niarte.se/
 

 Pass 2, kl 14.15 – 15.00

“motionens betydelse för psykisk hälsa”

varför det är bra att röra på sig? vilka effekter det har på måendet, och hur gör vi det möjligt, det blir även kopplingar till det Kognitivt Beteende Terapeutiska synsättet att påverka måendet. Blir också en del om acceptans och att göra kloka val utifrån sin situation och sitt mående.
Lars-Åke Hägglund
Legitimerad fysioterapeut och mindfulnessinstruktör
BalansACT http://www.balansact.se/


 ”Öka förståelsen för dig själv och andra med psykodrama”
I psykodrama engageras kropp, känslor och alla sinnen så att erfarenheten tillsammans med kognitiv förankring blir ett kraftfullt inlärningsmoment. Rollbyte är ett grundläggande instrument i psykodrama. Att se på sig själv med andras ögon och att se situationer ur andra perspektiv än sitt eget är något som ökar förståelse både för en själv och andra.
Monika Almer är beteendevetare och leg psykoterapeuft och Serena Hasselblad assisterar Monikahttp://www.monikaalmer.se
http://www.brotorp.cybersite.nu/
 
 

 Fika paus kl 15.00-15.45
 

 Pass 3, kl 16.00-16.45

” Hantera stress ”

Förebygga och hantera stress, få verktyg för att leva ett hållbart liv och på så sätt förebygga utmattningssyndrom. Hur Investerar du i din hälsa?
Företagaren och pedagogen som under 20 års tid arbetade sig till ett utmattningssyndrom. Nu efter drygt 4 år är hon åter tillbaka på scenen. Eva bjuder på skratt och tårar och inspirerar med många bra verktyg till hur vi alla själva kan ta ansvar för vårt eget välbefinnande.
Eva Svärd
Företagare, pedagog och författare
https://evasvard.com/
 

 ”Meditativ rörelseträning”

Utifrån Tai Chi Qi Gong och Zenmeditation.

Meditation och rörelseträning kan vara hjälpsamt för att kunna släppa föreställningar och känslor som man har och bär inom sig och som kanske inte alltid är av godo. Genom att träna Tai Chi, Qi Gong och Zen-meditation kan du öva dig i medveten närvaro och lättare hitta till en fri andning och bättre balans, liksom till förmågan att uppleva ett ökat inre lugn och stillhet. Ett sätt att bli en mer hel människa, helt enkelt. Vi provar tillsammans några enkla övningar för att få en smak av detta. Har vi tid så avslutar vi med en guidad meditation. Jag är övertygad om att kropp och själ inte kan särskiljas och att det finns många olika sätt att uppnå större frihet, både känslomässigt och kroppsligt.
Per Isaksson
arbetar till vardags som kurator inom habiliteringen ,Region Örebro Län.
Har även en egen mottagning på stan. http://www.hypnosochsamtal.se
 Pass 4, kl 17.00 – 17.45
”Kostens betydelse för den psykiska hälsan”
Forskning och fakta för att behålla hälsan och undvika få hjärt och kärlsjukdomar diabetes-2 övervikt fetma och annan ohälsa som relaterar till stress och fel livsstil. Välfärdssjukdomarna blir allt vanligare och går allt längre ner i åldrarna. Ohälsa kan förändras till hälsa. vilken mat som är bäst och vad du ska undvika. Ta itu med dina matovanor och må bättre, stressa ner med rätt mat. Bli vän med tarmen och se charmen med tarmen och hur den kopplar med hjärnan.
Britt-Marie Edstam Karlsson
Helhetsterapeut, Hälso- och Friskvårdscoach, Massör och har arbetat som distriktssköterska i mer än 25 år och 7 år på Apotek.
http://halsoklinikenorebro.se/om-oss/

 ” Dansen – tillåtande och livsbejakande ”
Den frigörande dansen är ett nytt sätt att motionera – med fria rörelser och i medveten närvaro. I dansen riktas uppmärksamheten till hur den egna kroppen har lust att röra sig till musiken. Ett litet barn som rör sig i takt till musik gör detta helt utifrån sin glädje och lust till rörelse samt efter sin egen förmåga. Den känslan väcks till liv igen eftersom det inte finns några krav i dansen. Den är fullkomligt tillåtande och stimulerar till rörelseglädje utifrån den egna kapaciteten.
Alla kan dansa Frigörande Dans – stående, sittande eller liggande. Med hjälp av enkla övningar fokuserar vi på varje kroppsdel och lyssnar till hur dansen vitaliserar kroppen och gör den mjuk och rörlig.
Lena Lindkvist
utbildad beteendevetare (fil.kand), dipl. frigörande dansinspiratör, dipl. dansledare och dipl. i DMTT-metoden (Dance and Movement as Therapeutic Tool) ,utöver dans och dansterapi, även studerat rytmik och drama.
https://www.frigorandedans.net/index.php
 

Under dagen kommer det också finnas möjlighet att prova på massage, det kommer finnas flera legitimerade massörer på plats.
Sondra Karlsson kommer även erbjuda några få personer att bli sminkade.
Till Massage och smink är platserna BEGRÄNSADE.
FRI ENTRÉ för medlemar i Balans örebro län!

Övriga 100 kr, betala med swish eller kontanter
Unna dig själv en inspirerande dag.

Plats: Föreningarnas hus, Slottsgatan 13 A, 703 61 Örebro                            
När: Lördag 4 maj
Tid: kl 12-17.45

balansorebrolan@gmail.com, 073-899 67 99
Besök gärna våra sociala medier
https://balansorebro.se ,
vi finns också på facebook och instagram