GLITTERBLICKENS BOOK OF SHADOWS
KONSTEN ATT BLOMSTRA I LIVET

Följ med i arbetet som MakeupStrateg
grundare till Smink på recept

Jag har länge haft intentionen att samla mitt liv och erfarenheter till en bok, men haft svårt att bestämma vad boken ska innehålla.

Svaret blev att ta fram en bok hur vi förstår vår hjärna och känslor bättre där kulturen av livs coacher missar när de pratar om " du är vad du tänker" 



Bloggen är
Verktyg vi behöver för vår affektiva första hjälpenlåda

Följ gärna och sprid FB sidan då det är lättare att nå ut till det som behöver hjälp och inspirationen bäst

2019 > 05

MAKE UP YOUR MIIND
Långt och viktigt inlägg..

Det är bra att FB har bättre minne mig själv för även om dagen 24/5 var en underbar dag så minns jag den inte..
Min förlovningsdag 2013
 

För skuggan av 29 mars 2014 dog en nära vän, kärlek i suicid.
En död som slog som ett knytnäve slag för han var med och skapade hjälpnätverket SELMA efter vår vän Daniels död som jag skriver om på hemsidan under ”Skottet” – samtalet jag inte hann besvara.


http://www.bakomglitterblicken.se/om-sondra/skottet-40082532

 

jag sattes i en mental hiss kunde inte urskilja vilket år det var ,
var jag tillbaks 99 utanför kyrkdörren? ..eller 2014..?

Det utlöste en psykos vilket är som när du inte vet vad som är verklighet och vad som är tankemonster, det känns som du är fången av din egen tankekraft som endast spyr ut sina hatfulla kommenterar av förödelse.. tills du tror på orden..
 

Vad jag visste var att det var en kamp för livet att vinna.  
Satte in aggressiv medicinering och behandlingen ECT .
Visst märktes det att jag genomgick något men så länge ingen fråga mig hur jag mådde så hölls kompassnålen åt rätt håll

 

Vid den här tidpunkten i maj 2014 är mina behandlingar snart slut och jag börjar känna fast mark under fötterna och tankarna börjar ändra sitt språk och kunde andas igen
 

Biverkningen blev skadat minne .
 

Jag har den starkaste formen av psykiska sjukdomen bipolär 1, vilket innebär för mig att jag inte har mellanläge utan växlar,
och mina skov har varit starka , så högt mina maniska skov gått desto djupare depression om jag skulle vara utan medicin och vårdplanering
 

Psykosen utlöste PSTD, och min trogna kontaktperson påminde mig då om min fysiska rehab jag hade för att få rörlighet i kroppen efter operationen.

Min fysioterapeut sa till mig i början när jag mest var bitter och tyckte han var en okänslig knöl som inte kunde se min smärta och svek av vården och förlusten av den framtid jag planerat gått upp i rök
 

Han sa rent ut, kan hjälpa dig när du släpper din bitterhet!
 

Han vände mitt sätt att resonera när han fråga om mitt" varför" genomföra en smärtsam rehab.För  det är så viktigt att ha sitt varför?! När vi fastslog det så tog vi i tag med "hur"

Han lärde mig att kroppen har större makt över vårt psyke än vad vi kan tro och vikten att de två samabetar är ditt bästa skydd,
där fanns nyckeln att låsa upp fängelset som PSTD bygger runt mig
 

Så börja fila på min nyckel som idag används i mitt arbete med rehabilitering
 

Jag hann vakna i början av juni 2014 tills jag en gång stod öga mot öga med min lilla systers död.
 

Alla runt omkring mig stod redo för vad de skulle innebära för mig men hennes död och min sorg gav mig något annat 
 

Stod inför frågan att ge upp, ge efter eller ge allt...
För att jag inte skulle gå under så gav jag allt för att satsa på min framtid- få en anställning lämna lång sjukpension, få trygghet och känna värde

 

Mitt minne är fortfarande skadat, mest mitt arbetsminne och kämpar än att få det att fungera fullt ut.
 

Den vetskapen jag fått under den här resan och lärdomar vill jag förmedla till andra.
För får ofta frågan hur klarar jag det?!

 

Jag har haft min diagnos i över 30år, varit omedicinerad, till övermedicinerad till att det blev min identitet som krossade mig självbild totalt.

Hur gör jag? för har en fokuserad plan och rotade rutiner som håller mig i balans, för utom mat och träning...
-Vid depressioner håller jag rutinerna,
-Vid mani håller rutinerna,
Jag går upp och tar mig iväg oavsett ser till att jag får misslyckas men det viktiga att jag minst försöker, skov ska brytas. och inte blandas ihop med andra sjukdomar.
- Mediciner är komplement och inte ensam aktör till lösningen och mitt stabila mående ligger endast på mig, ingen annan kan göra det åt mig.
 

Idag har jag minimal medicinering , har mitt drömjobb, har människor runt mig som tror på min förmåga att göra en inverkan för människor, så att fler kan få chansen till friheten som självmakt ger,
Är inte lätt men värt det!

Vikten blir att hitta hur vi kan skräddarsy vår tillvaro efter sjukdom, trauma eller skada med rätt hjälp, stöd och möjligheter

Att känna sig kraftlös behöver inte vara detsamma som maktlös


................................................................................................................

Som jag tog upp i förra inlägget så kan din inre kriterier ta mer kontroll över ditt liv än du själv,


med det så kommer dina egna tankar att skapa onödiga hinder 

Oavsett hur din historia ser ut så kan framtiden alltid bli annorlunda

Det blir då dags att ta tillbaka kontrollen
 

För den goda nyheten och väldigt viktig dokumenterad fakta är att du kan styra dina tankar.
Många misstar sig om det och tar sina tankar för en konkret verklighet, än något vi producerar själva,
det blir då viktigt att förstå allvaret bakom hur du är både regissör och manusförfattare
Bland det de jobbigaste att inse när skov och psykoser blåser som orkan runt en


Även att lära sig att se att misslyckanden inte är en katastrof utan perspektivet att vi kan lära oss mycket av våra misstag

Din inre kritiker använder dina misstag som vapen, där du behöver lära dig att använda perspektiv som skyddsväst

För vi kan se det med ekonomiska problem så upplever hjärnan det som ett fysiskt hot mot vårt självt 

”Borden” kan förändras när vi byte ut negativa etiketterna för vi drivs av utmaningar för det är träning för hjärnan att hantera problem på sikt som är livsviktigt att kunna.
 


jag har tränat min hjärnan och kapacitet hårt för att må bättre och kunna ta kontrollen över det jag kan.


I vår hjärna pågår mycket processer som ger oss förutsättningar att förstå oss själva och kunna ha tankar kring oss själva

Med processerna så vill jag att du ska lära känna amygdala, striatium och autom

Hur upprepat beteende blir en vana som då läggs i den delen av hjärnan som sköter motorik så det kräver så lite hjärnenergi
Så därför blir det svårt att byta tanke eller ännu mer en vana.


70% av våra tankar är samma tankar vi återvinner , vi har lättare att ta oss till negativa tankar för det krävs mindre hjärnenergi

jag vill kasta ljus över hur vi ska förstå
 

Hjärnan – fysiska – Brain
Psyket – aktivitet i hjärnan- mind

Sen neuroplasticitet förmåga att bygga och förändra vårt neuronnät och kartor, där kunskapen blir din kompass när du hamnar i livets vägskäl.

Läs hela inlägget »

Att lära känna sig på nytt är en del i rehabilitering,



Som jag tog upp en föreläsning att det kan komma en dag där vi behöver göra slut med vårt gamla jag
och identitet för att kunna växa och gå vidare.


Det är viktiga grundstenar för att även hantera livet, och det är en ständig process, det tar tid oavsett vad vi brottas med att få gå grepp om vem vi är.

En del har sedan barnsben ägnat sig att uppfylla alla andras behov och med det förlorat chansen att lära känna sig själv.

Självbilden tar form av meningshändelser och självdefinierade minnen för vår självbild är tätt knutet till vår erfarenhet och minnen,
men det är de mindre dramatiska processer som styr vårt liv, vi fattar en rad med små beslut som bygger största delen av självbilden.
 

De gamla grekerna sa redan på deras tid att vi behöver hitta vår inre trygghet i sin värdering av sig själva

Och vi använder olika försvar när vår självkänsla hotas som är bra att ha i minnet så du märker det när de vill inkräkta på din energi

-Saker vi inte kan få nedvärderar vi så det inte hotar vår självkänsla
Undviker situationer – om vi tror att vi kan misslyckas så avstår heller än provar, som gör att det minskar vårt livsrum och missar möjligheter

-Sänka sina förväntningar – intalar sig själv att det är orimligt att de kan gå si eller så..och när det slår in så kommer en kick att ha ”rätt”

Skapar orsaker – att skaffa sig en orsak till varför- lätt att vi skjuter upp saker till det blir svårt att göra ett bra jobb

- Jämföra sig nedåt – jag är bättre än X
 

Varför växer det till ett problem?

Många har dåligt självförtroende och känner sig otillräckliga mycket pga av irrationella föreställningar som ” du kan bli vad du vill” det låter bra och är i all välmening och du kan det men det krävs jobb.
 
Det finns två grunder för dålig självkänsla

Situations betingat - som att vara nervös i sammanhang 
Grundläggande som då har en underliggande dålig självbild – nedvärderas sig ständigt med en stark rädsla att bli bedömd eller räcka till, personens liv upptas att försvara sig emot hot mot självkänslan, som gör livet är en kamp
 

Paradoxen blir att personen med låg självkänsla hela tiden ursäktar sig själva till att de väcker irritation i omgivningen och personen blir så upptagen av sina egna fel att energin tar slut till andra,
som blir en grogrund för depression, för även positiva händelser kan för en person med grundläggande låg självkänsla utlösa ångest.

 

Det skiljer sig ifrån mindervärdeskomplex då lever de med upplevelsen att självbilden är fel, känslig för kritik, stort behov av beröm men kan inte ta sig när den kommer.
 

När vi jobbar med min modell så får du större förståelse om dina värderingar då har vi lättare ett inre försvar när din inre kritiker tar över ditt manus och du känner sig fången,
den ger verktyg så du kan lämna tankar som inte hjälper dig.
 
 

Läs hela inlägget »
Inspirationsbild
Inspirationsbild
inspirationsbild
inspirationsbild
@fenixbandet cancer rehab